Albérlet kiadás bejelentése

Az albérlet kiadás bejelentése magánszemély ingatlan bérbeadás esetén

Hogyan zajlik az albérlet kiadás bejelentése? Mivel az albérlet bejelentés – pontosabban: adózás – nélkül adócsalásnak számít, és nem csupán a büntetés miatt kockázatos Számodra, az albérlet kiadás menete utolsó felvonását legtöbbször a lakáskiadás bejelentése képezi.

Magánszemély ingatlan bérbeadás esetén az albérlet számlaadás vagy a számviteli bizonylat készítése kötelező, és a NAV ingatlan bérbeadás esetén jogosan megköveteli a maga jussát. Lássuk, hogyan kell eljárnod!

alberlet kiadas bejelentese elmaradhat

Az albérlet kiadás bejelentése előtti döntés

A lakáskiadás bejelentése körüli teendőid attól függenek, hogy milyen döntést hozol. Ha egyszer az albérlet bejelentés nélkül – illetve: anélkül, hogy adóznál – nem jöhet szóba, mert nagyon ráfizethetsz, azt kell eldöntened, hogy adószámos magánszemélyként valósuljon-e meg a magánszemély ingatlan bérbeadás, vagy adószám nélkül, az adóazonosítód alapján.

Az adóazonosítód az adókártyádon van, ezzel szemben az adószámot külön ki kell váltanod, ha még nem rendelkezel vele. Ez az a szám, amit a mindennapi nyelv 7-es adószámként is emleget az albérlet számlaadás kapcsán.

Albérlet kiadás bejelentése, ha most váltod ki az adószámot

A NAV ingatlan bérbeadás szabályait betartva adószámigényléskor közölnöd kell a hatósággal, hogy milyen tevékenységre kéred az adószámot. Ezt jelen esetben értelemszerűen a magánszemély ingatlan bérbeadás, és az albérlet számlaadás céljából igényeled.

A nem adózott, nem bejelentett albérlet büntetése 2019 óta, illetve már előbbről is érvényes szabályai szerint: 200 százalékos büntetés, plusz az elmaradt adó és a késedelmi kamat. Úgyhogy hidd el, jól döntöttél, ha azt mondtad, hogy az albérlet kiadás menete mindaddig Számodra sem tekinthető lezártnak, ameddig a lakáskiadás bejelentése nem történik meg.

Adószámot az Ügyfélkapun vagy személyesen, a NAV ügyfélszolgálatain is igényelhetsz. Ha online intézed, akkor a NAV oldaláról le kell töltened hozzá az ÁNYK programot, majd ki kell töltened a T101-es nyomtatványt. Ha személyesen szeretnél intézkedni, akkor készülhetsz a kitöltött nyomtatvánnyal otthonról, vagy kérhetsz egyet a helyszínen is az ügyintézőtől, aki segíteni fog a kitöltésében, ha az albérlet számlaadás kapcsán kérdéseid vannak.

Ha már korábbról van adószámod, akkor ehhez új tevékenységként fel kell venned a magánszemély ingatlan bérbeadás tevékenységet, szintén a T101 jelű nyomtatványon, és onnantól kezdve már indulhat is az albérlet számlaadás.

Milyen nyomtatványt igényel az albérlet kiadás bejelentése?

A nyomtatvány száma évente változik, úgyhogy ezt a legjobb a NAV ingatlan bérbeadás vonatkozásában naprakész információkat nyújtó ügyintézőitől megérdeklődni.

alberlet kiadas bejelentese 1

Albérlet kiadás bejelentése és albérlet számlaadás nélkül, mégis legálisan? Igen!

Bizony, erre is van törvényes lehetőséged. A magánszemély ingatlan bérbeadás ugyanis – mint már említettük – nem csupán adószámmal, hanem az adóazonosító jeled alapján is történhet.

Ez esetben nem lesz albérlet számlaadás, amihez nem minden albérlő ragaszkodik, de egyesek számára előnyös lehet, ha ezzel a költséggel el tudnak számolni.

Az albérlet kiadás bejelentése ez esetben elmarad. Ezért is fogalmaztunk a cikkünk elején úgy, hogy utaljunk rá: a lényeg igazából nem a lakáskiadás bejelentése, hanem a NAV ingatlan bérbeadás szabályainak betartása, konkrétan: az adózás.

Az albérlet bejelentés nélkül is jogszerűen működik az adóazonosítós megoldással. Egyszerűen megkötöd a bérleti szerződést, majd kifizeted az adóelőleget. Tavasszal aztán, amikor nemcsak a fák rügyeznek, hanem az adóbevallások ideje is eljön, a NAV ingatlan bérbeadás tényéről fog értesülni egyszerűen a bevallásodból. Nem késő ugyanis, hogy ekkor megtudják, mivel foglalkoztál év közben, ha egyszer ezt nyíltan felfeded, és az adóazonosítódat használtad az albérlet számlaadás helyett a számviteli bizonylatos módszert választva.

Az albérlet kiadás bejelentése elmaradhat, ám a számviteli bizonylat nem

Az albérlet kiadás menete az adóazonosítós opció használata esetén egy egyszerű számviteli bizonylat kibocsátását feltételezi. Nincs benne semmi ördöngösség. Az egész abból áll, hogy egy papírlapra felírod – kézzel vagy Wordben, mindegy – a következőket:

  • Számviteli bizonylat – lakás bérbeadás (vagy: ingatlan bérbeadás, lakás kiadás, ingatlan kiadás stb.)
  • A bizonylat tárgya. Ide a kiadott lakás címe és helyrajzi száma kerül.
  • A bérbeadó adatai. Neved, lakcímed és az adóazonosító jeled, amit az ingatlan bérbeadás esetén használsz.
  • A bérlő adatai. Itt az albérlőd neve és állandó lakcíme fog szerepelni.
  • Megnevezés. Mármint: mire vonatkozik a kiadott számviteli bizonylat? 2021. májusi vagy júniusi vagy júliusi stb. bérleti díj.
  • A bérleti díj összege. Ezt forintban írd be akkor is, ha euróban számoljátok, mert a NAV ingatlan bérbeadás szabályai így kérik.
  • Keltezés, aláírások (a Tied és a bérlődé).

Ha hiszed, ha nem, ezzel már készen is van! Nem kell ingatlan bérbeadás számla minta, sőt még csak számviteli bizonylat minta sem, mert szinte túlságosan is egyszerű a dolog. Az albérlet számlaadás tehát a tévhittel ellentétben nem feltétlenül kötelező, de az adózás igen.

A magánszemély ingatlan bérbeadás valódi buktatói

A tapasztalat szerint nem az albérlet számlaadás vagy számviteli bizonylat kibocsátás az, ami bosszúságot szokott okozni a lakástulajdonosoknak, hanem inkább az, hogy a magánszemély ingatlan bérbeadás a sokat emlegetett kifejezés ellenére nem igazán „passzív jövedelem” abból a szempontból, hogy még a legrendesebb albérlőt is folyamatosan ellenőrizni kell, hogy nem felejtette-e el véletlenül kifizetni a számlákat, nem történt-e valamilyen malőr a berendezéssel, és egyáltalán: minden rendben van-e az ingatlanoddal.

alberlet kiadas bejelentese passziv

Ha nincs kedved arra, hogy ezzel személyesen foglalkozz, az teljesen érthető, mert nem igazán kellemes tevékenység. Bízd inkább ránk, és mi gondoskodunk arról, hogy az albérletből származó jövedelmed valóban passzív legyen! Mi mindent intézünk helyetted, amivel biztonságot és időt nyersz a pénzedért cserébe. Az albérlettel való utánajárás megspórolt ideje alatt simán megkeresed a szolgáltatás díját, és többé nem kell, hogy fájjon a fejed az anyagiak miatt.

Ügyfeleink a legjobban azt imádják a szolgáltatásunkban, hogy minden hónapban elegáns írásos beszámolót küldünk nekik a helyzetről. Ezt hátradőlve, nyugodtan átnézhetik, és aztán el is felejthetik az egész ügyet – hiszen csak a befolyt bevétel elköltésére kell “gondot fordítaniuk”, ami viszont sokkal könnyebben megy így. ?

Kattints, és nézd meg, milyen stresszmentes lehet az albérlet kiadás menete azután is, hogy már megtaláltad (vagy megtaláltuk Neked) az ideális bérlőt!

Scroll to Top