Megbízható befektetésre vágysz, mely állandó bevételi forrással lát el?
Jól jönne némi extra jövedelem? Akkor egészen biztosan eszedbe jutott már a lakáskiadás.
Hogyan zajlik egészen pontosan a lakáskiadás menete?
Mire érdemes odafigyelni, és milyen kötelező lépések várnak rád?
Elkalauzolunk téged a sikeres lakáskiadás útvesztőjében, mely néhány pont betartásával nem is annyira bonyolult.
Milyen lakást érdemes venni?
Amennyiben még ingatlan vásárlás előtt állunk, és kifejezetten ingatlan bérbeadás céljából nézelődünk, érdemes a közkedvelt kerületek valamelyikében befektetni. Nyilván tartsuk szem előtt az ár-érték arányt, de a belváros és a fejlődő, megújuló kerületek mindig népszerűek a leendő bérlők körében.
Ha ráleltünk a tökéletes lakásra, nem árt egyeztetni a lakóközösséggel, hogy milyen szándékaink vannak az ingatlannal, hiszen bizonyos esetekben szükség lehet a lakóközösség hozzájárulására az ingatlan bérbeadásához. Általában ez nem szokott problémát okozni, de nehogy ezen a banánhéjon csússzon el a lakáskiadás. Menjünk biztosra.
Ahhoz, hogy elkeljen a lakás, meg kell hirdetni
Az albérlet kiadás menete nem bonyolult folyamat, ha megvan a lakás, jöhet a bérlő. Keressük meg a lakáshoz, lakóközösséghez és hozzánk leginkább passzoló albérlőt. Ehhez persze tudatnunk kell a nagyvilággal, hogy ingatlanunk kiadó, vagyis jöhet a figyelemfelkeltő és hatásos lakáshirdetés.
A sikeres lakáshirdetéshez vezető útról a Lakáskiadás hirdetés című blogbejegyzésünkben bővebben olvashatsz.
Nem árt eldönteni még a hirdetés előtt, hogy magunk akarunk a lakáskiadással foglalkozni vagy megbízunk egy hosszútávú lakáskiadással foglalkozó céget, akik minden egyes teendőt átvállalnak helyettünk.
Készülj fel a bérbeadáshoz kapcsolódó adózási lehetőségekből – adózás magánszemélyként?
Azt is el kell döntenünk, hogy miképp szeretnénk kiadni a lakást. Adószámos vagy adószámmal nem rendelkező magánszemélyként, adóazonosító jellel.
Ez egy igen fontos és kihagyhatatlan lépés a lakáskiadás menetében, hiszen ettől függ, hogy be kell-e jelentenünk a NAV felé ingatlan bérbeadási szándékunkat, illetve eltérő adózási szabályok vonatkozhatnak ránk.
A témáról bővebben a Lakáskiadás feltételei című cikkünkben olvashatsz.
Fontos a Bérleti Szerződés – kerüljön szóba, mert megéri
Ha túl vagyunk a lakásbemutatáson és megtaláltuk az ideális bérlőt, a következő lépés a bérleti szerződés elkészítése.
Sok bérbeadó nem fordít erre a lépésre kellő figyelmet, pedig a biztonságos lakáskiadás elengedhetetlen feltétele annak elkészítése.
Tartalmaznia kell a bérlő és bérbeadó adatait, a bérleti díj összegét, a fizetés módját és idejét, a bérlet időtartamát, a közüzemi számlák vagyis a rezsi fizetés részleteit, a kaució mértékét és a megállapodás felbontásának menetét.
Érdemes a bérbeadás további feltételeit is részletesen rögzíteni a szerződésben, így a lakáskiadás menete innentől sokkal zökkenőmentesebb lesz.
A témáról részletesebben olvashatsz a – A lakásbérleti szerződés – Mire figyelj az ingatlan bérleti szerződés megkötésekor című cikkünkben.
Készítsünk birtokbaadási jegyzőkönyvet is, amely tartalmazza a mérőórák állását, az átadott kulcsok számát, a berendezések és felszerelések részletes listáját.
Dokumentáljuk képeken, esetleg videókon is a lakás állapotát és a mérőórák állását, így, amikor kiköltözik a bérlő, akkor pontosan látszik, hogy milyen állapotban adtuk át a lakásunkat.
Egyre népszerűbb a lakáskiadók körében, hogy a megállapodás aláírását követően, önkéntes kiköltözési nyilatkozatot kérnek az albérlőtől. Az önkéntes kiköltözési nyilatkozat, egy egyoldalú kötelezettségvállaló nyilatkozat, amelyben a bérlő felelősséget vállal arra, hogy ha a megállapodás bármilyen okból megszűnik, akkor elhagyja a bérleményt.
Az önkéntes kiköltözési nyilatkozatról, a Lakáskiadás közjegyzővel – Önkéntes kiköltözési nyilatkozat című cikkünkben olvashatsz.
Egyéb feladatok ingatlan bérbeadáskor
A lakáskiadás menetének utolsó pontja a megegyezés aláírását követő feladatok. Nyilvántartás készítése a bérbeadásról, mely segít a mérőóraállások, számlák és bérleti díjak nyomonkövetésében, esetleges ideiglenes lakcím igénylése a bérlő számára, a bérlő rendszeres látogatása, a lakás folyamatos karbantartása, hogy fenntartsuk az ingatlan állapotát, és az általában havi gyakorisággal kiállított számlák vagy számviteli bizonylatok elkészítése.
Persze, időről-időre akadnak egyéb felmerülő teendők, de a lakáskiadás menete alapvetően ezekből az általános feladatokból áll.
Amennyiben segítségre van szükséged a lakáskiadásban és az ingatlan Budapesten található vedd fel velünk a kapcsolatot megadott elérhetőségünk egyikén és szívesen segítünk!